Kleine profeten
De profeet Jona zal u wel bekend in de oren klinken, maar wat met Joël of Habakuk? Hoorde u al van Amos of Hosea? Zegt de naam Micha u iets?
In 2024-2025 verkennen we enkele van de twaalf kleine profeten. Hun geschriften zijn een verborgen schat in het hart van de Hebreeuwse Bijbel, ons Oude Testament. Ze worden ‘klein’ genoemd omwille van de lengte van de teksten, maar ze zijn daarom niet minder inspirerend. Evengoed als de ‘grote’ Jeremia, Jesaja of Ezechiël zijn de kleine profeten scherpe zieners die de tekenen van de tijd lezen.

Hoe is God (soms verborgen) aan het werk? Voor welke uitdagingen staat het godsvolk, wil het zijn roeping niet mislopen? Het zijn enkele vragen die hier aan bod komen.

Profeten klagen onrecht en hypocrisie aan, maar ze bemoedigen ook. Ze houden ons een spiegel voor. Het zijn stemmen van bekering en hoop voor deze tijd.

De Bijbel is de bron van ons geloof. Daarom is het zinvol en belangrijk dat we onszelf de kans geven om ons hierin te verdiepen. Dit Bijbelleerhuis vormt daarvoor een ideale gelegenheid.

Gedurende acht avonden kunnen we de Kleine Profeten beter leren kennen. Na de start lezen we één kleine profeet per maand. Daarbij leggen we de tekst open en verbinden hem met de ruimere Bijbel, de liturgie, de grote spirituele traditie van het christendom, en vooral ook… met ons eigen leven.

Praktisch:

Plaats: Gildenhuis Grembergen

Uur: 19u.30 – 21u.30

Data: op volgende woensdagavonden:

2024: 25/09 - 30/10 - 27/11

2025: 29/01 - 26/02 - 26/03 - 28/05

Opgelet: de laatste bijeenkomst vindt plaats in de Sint-Baafskathedraal in Gent, samen met alle andere parochies die dit leerhuis volgden, op dinsdag 10/06 om 19u30.

Inschrijven is verplicht voor 18 september, bij deken Jo: johan.mattheys@dekenaatdendermonde.be (je kan hem ook aanspreken na de weekendvieringen).

De deelnameprijs bedraagt 40 euro en dient overgeschreven te worden op volgend rekeningnummer: BE 55 7310 4252 2044 (Parochie H. Elisabeth), met vermelding “bijbels leerhuis + naam deelnemer”. Inbegrepen zijn de deelnemersbundel en een drankje.

De deelnameprijs mag geen belemmering zijn om deel te nemen!