Welkom, het evangelieverhaal en samen zingen
De derde TOV-dag staat in het teken van licht, vuur en de Advent. Hij valt immers in het weekend van de eerste adventszondag.
Jan verwelkomt de vormelingen. Ze zijn allemaal (minstens een deel van de dag) aanwezig; dit wordt dus een dag om een eerste groepsfoto te nemen. Jan vertelt zowel over de letterlijke als symbolische betekenis van vuur, in het algemeen maar ook voor iedereen. persoonlijk. Fien leest het evangelieverhaal van de slotviering voor en geeft wat duiding. Geen eenvoudige opdracht deze keer. Probeer zelf maar eens te verduidelijken wat het verhaal ‘Dan zullen zij de Mensenzoon zien komen’ (Lucas 21, 25-36) betekent. Mita en Luc zorgen daarna dat de vormelingen twee kerstliederen aanleren. Ze oefenen nog even de gekende liederen die ’s avonds in de afsluitende viering samen met Zingzondag zullen gezongen worden. Wat we alleszins kunnen zeggen is dat de vormelingen graag zingen en ook zeer goed.
Vier werkwinkels
Zoals elke TOV-dag worden de kinderen opgedeeld in (vier) willekeurige groepen. Zo kunnen ze in de loop van de voorbereiding kennis maken met alle andere mede-vormelingen. Deze keer worden spelkaarten gebruikt. De vier groepen moeten vier werkwinkels doorlopen.
Christelijke waarden
In de eerste werkwinkel zoeken Hendrik en Christine samen met de vormelingen welke christelijke waarden in onze cultuur belangrijk zijn. Soms wordt ook een tipje van de sluier opgelicht hoe het zit in andere culturen. Het belangrijkste is natuurlijk hoe wij met deze waarden in ons persoonlijk leven aan de slag gaan. En ook hoe we af en toe, al dan niet verantwoord, wat losser met waarden als vriendschap, respect, eerbied… omgaan. Alle vormelingen krijgen de kans om op een papiertje te noteren hoe zij het soms niet zo nauw nemen met deze christelijke waarden. Dit papiertje vouwen ze zorgvuldig op want het is iets persoonlijk. Op het einde van de werkwinkel krijgen ze de kans hun papiertje toe te vertrouwen aan het alles verterend vuur. Zo zullen ze meteen ook als het ware kunnen bevrijd worden van hun fouten en opnieuw beginnen.
Kaarsen gieten voor peter en meter
In een tweede werkwinkel worden kaarsen gemaakt. Eerst mogen de vormelingen op een glazen potje een wens schrijven. Deze kaarsen zullen immers later nog gebruikt worden tijdens de namiddag voor de geloofsvrienden. Op zondag 26 januari zullen de vormelingen hun kaarsen schenken aan hun doopmeter en dooppeter. Greetje en Jan zorgen ervoor dat het kaarsen gieten veilig verloopt. Als basismateriaal gebruiken ze restjes van kaarsen die de vormelingen en sympathisanten – nu en vroeger – meebrachten. De oproep van Greetje op facebook leverde alleszins ook heel wat bruikbaar materiaal op.
Iedereen leeft in relatie met de omgeving
Mensen leven niet in het luchtledige. Je leeft in een omgeving. En daarbij is er een wederzijdse beïnvloeding. Vermits het beeldje, dat ze op de eerste dag boetseerden, beeld is van de vormeling zelf, mogen de kinderen in de derde werkwinkel een achtergrond creëren. Lut zorgt ervoor dat de vormelingen zich heel goed kunnen voorstellen in welke omgeving zij zich zelf goed voelen. Deze voorstelling kunnen ze dan uitschilderen. De opdracht is zo uitdagend en persoonlijk dat de vormelingen graag onderschrift geven aan de andere kinderen van de groep. Zelfs een toevallige passant wordt uitgenodigd om te luisteren naar het verhaal achter het schilderwerkje.
En geef me vuur
In de vierde en laatste werkwinkel gaan Fien en Alexandra met de vormelingen op zoek naar VUUR. Bij vuur kan je zowel een positieve als negatieve kant ontdekken. Vuur biedt veel mogelijkheden maar houdt ook echt gevaar in. Deze keer vertrekken ze vanuit een verhaal: de lamp onder het bed. Met dat opstapje belanden ze bij het verhaal van de brandende braamstruik bij de roeping van Mozes. En ook het Vuur dat zich in tongen op de hoofden van de apostelen verspreidt bij de Pinsterervaring. Deze twee verhalen kunnen later een rol spelen tijdens het Vormsel waarbij ook de kinderen worden geroepen en geïnspireerd - zeg maar ‘begeesterd’ - door het voorbeeld van Jezus.
Adventskransen maken
En dan is het moment aangebroken waar de kinderen al enkele malen naar gevraagd hebben: wanneer gaan we de adventskrans maken? Als inleiding bekijken de vormelingen een filmpje waarbij het belang van de Advent en de symbolen uitgelegd worden. Er zijn ondertussen gelukkig heel wat ouders, grootouders en helpers komen opdagen. We weten dat de vormelingen vlugger tot resultaat komen als ze door meerdere volwassenen begeleid worden. We willen dan ook langs deze weg iedereen bedanken voor de hulp bij het klaarzetten van het materiaal, het maken van kransen en… het opruimen natuurlijk. Zonder hen zouden we het niet rondkrijgen. De efficiënte begeleiding zorgt ervoor dat de snelste vormelingen nog eerder dan verwacht hun adventskrans komen tonen. Er zijn juweeltjes bij. Nu nog vier kaarsen geven om straks mee naar huis te nemen en we kunnen stilaan onze picknick nemen in de VLEK, waarvoor opnieuw onze dank.
De derde TOV-dag afsluiten met een eucharistieviering
Om de dag af te sluiten gaan we opnieuw naar de kerk die ondertussen weer in orde is gebracht. We stellen vast dat zowel de wekelijkse kerkgangers als de talrijk aanwezige (groot)ouders even stil staan bij de tafel met de gemaakte adventskransen. Ze gaan natuurlijk eerst op zoek naar de krans van hun (klein)dochter of (klein)zoon, maar ook de kransen van andere vormelingen ontlokken zowel verbale als non-verbale uitingen van bewondering. We sluiten aan bij de geloofsgemeenschap die wekelijks op zaterdagavond om halfzeven samen viert. De bijdrage van de vormelingen aan deze viering beperkt zich tot de vier misdienaars. De vormelingen worden uitgenodigd om samen rond het altaar het Onzevader te bidden, de vredeswens door te geven en te zingen én de communie te ontvangen.