advent 21
Tijdens de donkerste dagen van het jaar steekt een jeugdige hand in de eucharistieviering van 10u op zondag 19 december de 4de kaars aan van de adventskrans.

In deze tijd neemt de kracht van de zon af in het noordelijk halfrond, met als gevolg donkerdere en koudere dagen. Maar ook door alle ellende rondom ons en zeker ook door corona beleven wij grijze en droevige tijden. En toch hebben wij als christenen iets om hoopvol naar uit te kijken. Advent is een periode van stil worden en verwachten, van voorbereiden en leven naar het kerstfeest toe, de geboorte van Christus! Christenen kijken dan uit naar het moment dat Jezus - ‘Emmanuel’ of ‘God-met-ons’ -  ook in het eigen leven geboren mag worden. De adventskrans is een christelijk symbool met vele betekenissen maar vooral van blijde verwachting en van hoop. Een groot aantal van die betekenissen hebben niet alleen christelijke maar ook Germaanse, Keltische en Romeinse achtergronden. Het woord advent komt van het Latijnse ‘adventus’, wat ‘de komende’ betekent: God komt naar ons toe.

Het gebruik van de adventskrans zoals we die vandaag kennen is afkomstig van een gebruik in kloosters. Daar creëerde men in de donkere kamers extra licht tijdens de Advent door kransen met kaarsen en groene takken te plaatsen en met Kerstmis werden die als kroonluchters omhoog getrokken.

In sommige kerken hanteert men (zoals ook in de traditionele Lutherse kloosters) de groene adventskrans met 3 paarse en 1 roze kaars, versierd met paarse linten. Dit omdat de Advent een periode is van bezinning en inkeer, daarom draagt de priester, ook bij ons, in deze periode paarse kledij tijdens de eucharistie. De roze kaars wordt aangestoken op de 3de zondag omdat men over de helft is en de komst van de Heer nakend.

In andere kerken is de adventskrans een echte lichtkrans en start men met een heel donkere kaars  aan te steken op de 1stezondag en iedere zondag die daarop volgt wordt de kleur van de kaars lichter en lichter om met Kerstmis in het midden nog extra een witte kaars te doen branden.

Wij in Vlassenbroek gaan voor de meest traditionele adventskrans. Reeds vele, vele jaren zorgt François (onze vaste bloemenschikker) voor de meest gekende groene krans met 4 rode kaarsen en rode linten, tekens van leven, liefde, hoop en licht. Het groen van de takken verwijst naar de kleur van planten en bomen die overweldigend in de natuur in ’t groen aanwezig zijn (den, spar, ceder…). De groene kleur staat symbool voor hoop op nieuw beginnend leven. Denk maar aan de duif in het verhaal van Noach die na de zondvloed op zoek gaat naar nieuw leven en terugkeert met een kleine groene olijftak. Elke zondag gaat er een extra kaars branden, nu zondag branden ze reeds alle vier. Dit symboliseert de toename van het licht, het overwinnen van de duisternis, de komst van de Messias: Het Licht! De rode kleur is  een feestkleur en verwijst naar warmte, vuur en de zon. Rood is de kleur van bloed, dus van leven, liefde en hartstocht.

Laten wij ons door al die symboliek van de adventskrans inspireren om in deze adventstijd ons hart en ook onze geldbeugel open te stellen voor Welzijnszorg. Deze onafhankelijke organisatie die meer dan 100 organisaties steunt in de strijd tegen armoede in Vlaanderen en Brussel verdient ook uw steun. En in Vlassenbroek vergeten wij ook niet om er te zijn voor sommige kinderen die school lopen in de Visitatieschool van Baasrode en die thuis in armoede opgroeien. Nu zondag heeft u tijdens de offerande nog een laatste kans een bijdrage in de schaal te deponeren. Dank zij uw solidariteit zullen er met Kerst ook lichtjes gaan branden in trieste ogen, waarvoor oprechte dank!

Intussen bereidt Pierre in het koor, als tegenhanger van de adventskrans op het altaar, de opbouw van de kerststal voor… Wij kunnen haast niet meer wachten om samen een vredevolle Kerst te vieren in een prachtig versierde kerk, waar het zo fijn is ‘de blijde boodschap’ te aanhoren!

M.W.