Een nieuwe start...
Elk jaar wordt de maand september gezien als een nieuwe start na een weldoende vakantie.

Voor de kinderen en jongeren start de school opnieuw en voor de vele leerkrachten en het schoolpersoneel wordt het terug een jaar vol nieuwe uitdagingen. Hopelijk wordt het een jaar zonder hindernissen en kunnen leerlingen en leraars samen vele dromen waar maken.

Van harte veel geluk en enthousiasme!

Ook de sociale organisaties nemen een nieuwe start, weliswaar op voorzichtige wijze, want het virus waar wij samen  hebben tegen gestreden laat hier en daar nog sporen na. Vele bewegingen en organisaties zijn sterk getekend door wat wij het voorbije jaar hebben meegemaakt. Geen vergaderingen, geen activiteiten en een sterk programma dat niet kon uitgevoerd worden. Tal van bestuursleden hebben afgehaakt en sommige leden willen niet meer participeren. Mogen er dit jaar nieuwe kansen groeien en geëngageerde mensen opstaan die dit mooie netwerk van sociale organisaties een nieuwe élan geven. Maar het zal anders zijn dan vroeger.

Het sociale leven is evenzeer onder druk komen te staan. De spontane contacten met familie, buren en vrienden werden de voorbije tijd sterk beperkt. Wij mochten bij wijze van spreken enkel nog naar elkaar kijken en waar een mondmasker verplicht was werd zelfs een vriendelijke glimlach niet herkenbaar en het vlotte contact en spreken moeilijk. ’t Waren voor veel mensen moeilijke tijden, zeker voor hen die oud of ziek zijn of alleen in het leven staan. De bedreiging voor hen tot depressie en vereenzaming was groot. Wij zullen allen ons terug moeten oefenen in het schenken van een teder gebaar, het schenken van een lieve attentie en ja, zelfs het vreugdevol en vriendelijk begroeten van elkaar. Laten wij het van nu af samen proberen! De samenhorigheid van mensen is af te lezen uit onze intense omgang met elkaar.

Ook onze kerkgemeenschap heeft een zwaar kruis gedragen. Vele maanden mochten wij elkaar niet ontmoeten in onze parochiekerk of deelnemen aan de vieringen. Het vieren van de belangrijke kerkelijke feesten werd onmogelijk gemaakt en de wekelijkse zondagsvieringen werden afgelast. Het afscheid nemen van onze geliefden en het dopen van onze lieve kinderen kon niet! Met mondjesmaat werden de maatregelen de laatste maanden wat versoepeld. Vanaf de maand september zal terug veel mogen en kunnen. Het aantal aanwezigen zal niet meer beperkt worden. Wij zien er al naar uit. Maar er is veel te doen. Wij hebben in onze kerkgemeenschap vele mensen nodig die willen meehelpen aan de heropbouw van onze parochiegemeenschap. Wij nodigen iedereen uit!

Het zal niet meer zijn als vroeger! Ook al wordt die wens dagelijks uitgesproken. Alles wordt nieuw! Het onderwijs heeft uit de corona-crisis veel geleerd om op een creatieve wijze samen de zorg voor de kinderen en jongeren te behartigen. Onze sociale bewegingen zullen zich moeten bezinnen over hun toekomst en hoe zij aan hun droom van solidariteit gestalte moeten geven, op een eigentijdse wijze, open voor vele mensen die willen meewerken en zorgend voor allen die zich nu aan de marge van de samenleving bevinden. Ik ben ervan overtuigd dat ons netwerk van organisaties een ander gelaat zal krijgen … Nog meer beantwoorden aan de oproep van Jezus: om elkaar lief te hebben en te zorgen voor de minste onder ons. Want weet: ‘Wat ge aan de minsten der mijnen doet dat hebt gij aan Mij gedaan.’ (Mt 25) Dankzij die solidaire zorg geven we samen gestalte aan Gods zorg voor alle mensen die het moeilijk hebben. Een oproep dus om aan onze inzet een spirituele injectie te geven.

Maar ook onze parochie en onze kerkbeleving zal anders zijn. Niet alle vrienden van voor de corona-crisis zullen we terug wekelijks in onze kerk zien. Dat kunnen wij alleen maar hopen. We zullen opnieuw moeten starten met het vormgeven van onze christelijke gemeenschap. Stap voor stap, uitnodigend, gastvrij en met een innemend getuigenis van ons geloof in die Blijde Boodschap van Jezus. Ook de kleine gemeenschappen van de Boonwijk en Lutterzele verdienen daarbij onze bijzondere aandacht. Daarom hebben wij vele vrijwilligers nodig die willen helpen aan de gemeenschapsopbouw. Want er is veel te doen, in de liturgie, het zangkoor, de zorg voor zieken en ouderen, de aandacht voor de jonge gezinnen die hun kindje willen laten dopen, de steun aan de jonge mensen die dromen van een christelijk huwelijk, de troostende nabijheid van de vele families die afscheid moeten nemen van één van hun geliefden … Gedurende het komende jaar zullen wij af en toe één van die opdrachten bijzonder in de kijker zetten.

Wij willen verder werk maken van goede contacten. Het spreken met en het luisteren naar elkaar is daarom zo belangrijk. Maar wij willen ook ons parochieblad verder promoten.

Er is echter ook facebook: Kerksintgillisdendermonde, waar veel nieuws te rapen valt! Veel informatie vind je eveneens op de website van de nieuwe parochie Dendermonde: www.parochiedendermonde.be

Tevens bezit ik reeds een bestand van mailadressen waar ik vele snelberichten kan versturen aan wie dat wenst. Ook uw adres kan opgenomen worden: je stuurt mij een berichtje op decraene.paul@skynet.be met de vraag om u de parochiale berichten door te sturen.

Daardoor ontvang je alle nieuwtjes van onze parochies: Sint-Gillis, Boonwijk en Lutterzele. Berichten die u zelf ook kunt doorsturen naar vrienden.

In het evangelie van vorige week lazen we: “Naar wie zouden wij gaan, Gij hebt woorden van eeuwig leven”. Die uitspraak van de apostel Petrus is een ware geloofsbelijdenis. Ook wij kunnen als gelovige niet anders dan ons laten inspireren en bezielen door de Blijde Boodschap van Jezus. Samen willen wij er een authentieke geloofsgemeenschap van maken!

Met dank aan allen die zich willen inzetten op onze parochie!