Jezus … bemind en verworpen.
Het optreden en de Boodschap van Jezus lokken vele en verschillende reacties uit en Zijn populariteit zakt snel. Als Hij in de synagoge van Nazareth de bijbel opent en er uit voorleest zijn alle ogen op Hem gevestigd. Als Hij over de teksten uitleg geeft beginnen er twistgesprekken. Uiteindelijk wordt Hij uit de synagoge gestoten en uit de stad gejaagd.

Dat horen wij in het evangelie van volgende zondag. De hogepriesters en farizeeën konden zijn boodschap niet verteren. Een voorafbeelding van wat Jezus in Jeruzalem zal overkomen. Ook daar werd Hij de stad uitgejouwd en als een misdadiger aan het kruis gehangen. Hij was een te grote bedreiging voor hen die de macht in handen hadden. Vandaag ‘Hosanna!’ en morgen ‘Weg met Hem’. Die boodschap van Jezus, waarbij Hij de woorden van de profeet Jesaja in de mond neemt: blinden zien en lammen lopen, gevangenen bevrijden en aan armen wordt een blijde en hoopvolle boodschap verkondigd, is blijkbaar te mooi om waar te zijn ... Meer nog, een bedreiging voor de machtigen die juist leven op de kap van armen en eenvoudigen.

Waarom roept Jezus weerstand op? Op het eerste zicht heeft dit te maken met Zijn afkomst. De toehoorders kenden Jezus en Zijn familie ‘Is dat niet de zoon van de timmerman, van Jozef, en woont Zijn familie niet in onze buurt?’ Wij mogen ervan uitgaan dat Jezus als handwerker in Nazareth heeft geleefd en dat Hij daar en elders heeft gewerkt. Misschien heeft hij als jonge man op de werf  in Tiberias gewerkt, waar de Romeinen een nieuwe stad hebben gebouwd. ‘Wat denkt Hij wel?’ Het is een gekende techniek waarbij men de echtheid van een boodschap ondermijnt door de boodschapper aan te vallen en in een verkeerd daglicht te plaatsen. Blijkbaar wordt het woord van eenvoudigen niet op groot applaus onthaald. Zeker niet als het om kritische bedenkingen gaat aangaande de gang van zaken in de samenleving. Jezus heeft het vlug door dat wat Hij zegt niet in dank wordt afgenomen. Hij voelt de tegenstand van Zijn toehoorders. Maar Hij praat hen niet naar de mond. Integendeel! Hij daagt hen uit met de gekende uitspraak “Niemand is profeet in eigen land”. Hij moet er dezelfde tekenen doen die Hij in Kafarnaum en op andere plaatsen heeft gedaan. Maar Hij verzaakt daaraan. Hij laat hen tevens verstaan dat God ook werkt buiten de grenzen van het eigen volk; en dat is voor velen een ergernis.

De reactie van de bevolking heeft ook te maken met het feit dat die mooie woorden veraf staan van wat de eenvoudige mensen dagelijks ervaren. Mensen hebben geen perspectief en worden verdrukt, gaan gebukt onder de heerschappij van de Romeinen en krijgen geen kansen om hun leven te ontplooien. Het is niet gemakkelijk om in een gekende omgeving uw boodschap te brengen. Omdat met de boodschap ook de boodschapper aan de tand wordt gevoeld. Mensen luisteren ook heel selectief. Ze luisteren vooral naar wat ze graag horen. Zeker als het om een moeilijk te verteren boodschap gaat. Zo komen mensen niet alleen in opstand tegen de profeet of de verkondiger, maar ook tegenover God. Want wij hebben er soms moeite mee om het ‘heilige’ te aanhoren. Ook al wordt dat gebracht door zwakke mensen. Weerstand belet Jezus niet om zijn roeping te volgen. Grensoverstijgend heeft hij een boodschap voor alle mensen: een boodschap van goedheid en liefde, van gerechtigheid en vrede voor alle mensen.

De vraag is: Zijn wij gelovige mensen die ons onder het woord van Jezus durven stellen en ernaar handelen? Zo kunnen we mensen worden met aandacht en zorg voor de armen; mensen begaan met de bevrijding uit verdrukkende structuren; mensen die een hoopvolle boodschap brengen aan wie steeds slecht nieuws moeten incasseren; mensen die licht en vreugde brengen aan wie in duisternis en verdriet leven; mensen die dragers zijn van Gods genade en goedheid? Hoeveel het ook van ons moge vragen? Wat een weldaad kan dat zijn voor velen!

Pastoor Paul

 

Zoeken

Dekenaal nieuws