Leven vanuit de doop
Ons bisdom heeft een prachtige brochure uitgegeven rond ‘ons leven als gedoopte mensen’. Wie er interesse voor heeft, kan ze steeds bekomen op de pastorij of na de zondagsviering in Sint-Gillis. De bedoeling is dat wij gedurende dit werkjaar een gesprek houden met vrijwilligers over de betekenis van ons doopsel.

Het volgende jaar zouden wij dan bekijken hoe wij in onze parochie (Dendermonde) en kerkplekken (de vroegere parochies) het doopsel gaan aanprijzen en aanbieden. Of wij in een gesprekgroep rond dit thema gaan slagen is bij mij nog een vraag. Geïnteresseerden kunnen hun naam opgeven. In elk geval willen wij rond een aantal thema’s in de brochure ten gepaste tijde een homilie houden.

Onze bisschop Lode nodigt ons uit om na te denken over de betekenis van ons doopsel en over wat het betekent te leven als gedoopte mens, als christen (volgeling van Christus).

Dit valt ook samen met de uitnodiging van de paus om dit jaar een ‘synodaal’ project (weg) op te starten. Dat is helemaal geen bijkomende opdracht. Integendeel. De synodale weg moet de weg van de gedoopten zijn. Met alle gelovigen ter wereld moeten wij samen op weg gaan. Immers door ons doopsel zijn wij allen kind van God en maken wij deel uit van één familie: de Kerk, de gemeenschap van alle gelovigen. Door ons doopsel worden wij ‘huisgenoten van God’ zo schrijft Paulus in zijn brief aan de christenen van Efese (2, 19).

Wat dat concreet voor ons betekent willen wij samen ontdekken. Dat vraagt dus een gesprek met elkaar over de weg die wij persoonlijk, als gelovige, willen gaan.

Onze bisschop schrijft: “Ik ben blij met dit pastorale project rond het doopsel. Ik hoop en vertrouw erop dat deze herbronning ons nieuwe moed zal schenken om met de dynamiek en de vreugde van de Geest opnieuw onze kerk op te bouwen. Het zal ons leven en dat van anderen vruchtbaar maken.”

De meesten hebben hun doopsel niet bewust meegemaakt. Wij waren nog maar pas geboren. Eens volwassen beseffen wij dat wij gedoopt zijn. Maar wat betekent dat en wat betekent het doopsel nog voor ons? Zeker en vast, dat wij opgenomen zijn in een christelijke cultuur. De vraag is echter, betekent dit sacrament van het doopsel (en later ook het vormsel) nog iets voor ons persoonlijk leven. Tijdens dit pastorale jaar, van de advent tot Pinksteren, willen wij de tijd nemen om daar even over na te denken. De brochure kan ons hierbij helpen. Op geregelde tijdstippen zal de homilie op zondag ons enige stof tot nadenken geven.

Gedoopt worden betekent de weg van Jezus volgen en dus luisteren naar de Blijde Boodschap die Hij bracht. Petrus zegt in zijn Pinkstertoespraak: ‘Bekeer u en laat u dopen in de naam van Jezus.’ De doop brengt ons een levendige verbondenheid met Jezus. Door het doopsel worden wij opgenomen in die grote gemeenschap van Jezus-gelovigen. Van allen die naar het woord van Jezus willen leven en er ook van getuigen in woord en daad.

Wij worden van de goede geest vervuld die ons tot enthousiaste christenen maakt. Ja kinderen van God worden wij genoemd ... En dat willen wij ook zijn.

Het water van het doopsel maakt ons tot nieuwe mensen. Mensen naar het hart van God.

Wij worden dan ook uitgenodigd als kinderen van de Goede Vader te leven en Zijn liefde, goedheid en barmhartigheid verder uit te dragen. Daaraan zullen wij te herkennen zijn dat wij gelovig zijn. Doe je ook mee, om als gedoopten te leven?