Nieuwjaar, een dag van vele wensen en gemengde gevoelens
De eerste dag van het nieuwe jaar biedt ons enorm veel kansen om elkaar het goede te wensen en even stil te staan bij onze opdracht om dromen tot werkelijkheid te maken. Maar met goede voornemens alleen komen wij er niet.

Ze kunnen echter wel de aanzet zijn voor meer welzijn, geluk en vrede in ons leven, in ons gezin en familie, op onze parochie en in kerk en wereld. Wij wensen elkaar in deze dagen: een goede gezondheid, levensvreugde, een goede relatie en veel geluk, kracht en sterkte om moeilijke momenten en tegenslagen te trotseren. Wij hopen op meer vrede in deze wereld en in onze samenleving en een afdoende antwoord op de noden en de problemen die zich bij mensen stellen. Ook voor onze kerkgemeenschap hopen wij dat zij een teken mag zijn van liefde, verzoening en samenwerking onder de gelovigen en met andersdenkenden.

Kortom, wij hopen dat wij een zegen mogen zijn voor elkaar. In het Latijn betekent zegenen, ‘bene dicere’ letterlijk: het goede (bene) zeggen (dicere). Het goede zeggen aan elkaar … in alle omstandigheden het beste met elkaar voorhebben en aan elkaar toewensen, niet alleen met woorden maar ook door onze zorg en onze liefde voor elkaar. Voor ons gelovigen betekent dit dat wij vanuit onze verbondenheid met de Andere (God) ons intens verbonden weten met de anderen, de mensen met wie wij het leven delen en waarvoor wij verantwoordelijk zijn, in onze directe nabijheid maar ook in de ganse wereld. Immers, katholiek betekent letterlijk met alle mensen. Zo willen wij in die kerkgemeenschap en wereldbrede mensengemeenschap een zegen zijn voor elkaar … Is dat niet fantastisch? Samen de uitdagingen aanpakken die op ons afkomen en het welzijn van bedreigde mensen bevorderen.

De vorige twee jaren werd onze wereld bedreigd door de covid-pandemie. Vele miljoenen mensen lieten het leven en anderen werden zwaar ziek. Miljoenen families werden bedreigd en getekend door een enorm lijden en zoveel verdriet.

Gelukkig waren er ook miljoenen geëngageerde personeelsleden en vrijwilligers die tot het uiterste gingen in het verzorgen van zieken. Zij verdienen onze grootste waardering en hebben ons getoond en tonen ons nog altijd wat geloof en liefde vermag.

Ook in 2022 zullen wij niet vrij zijn van grote en pijnlijke uitdagingen. Onze wensen mogen zich dan ook niet beperken tot enkele leuke momenten maar moeten tevens de uitdrukking zijn van ons doorgedreven engagement om elkaar nabij te zijn waar dit nodig is. De Belgische bisschoppen roepen ons op tot ‘een volgehouden solidariteit’ door de veiligheidsmaatregelen nauwlettend op te volgen. Ze beschermen niet alleen onszelf maar ook onze naaste. Zich laten inenten is ook een teken van solidariteit; ze maken bij velen het verschil tussen leven en dood, tussen minder ziek zijn of zwaar ziek. Ook een wereldwijde solidariteit is nodig. Enkel als de ganse wereldbevolking toegang krijgt tot vaccinatie zullen wij bij machte zijn om het virus te onderdrukken.

Tevens is deze eerste zondag van het nieuwe jaar het feest van ‘Driekoningen’. Het verhaal van wijze mensen, van alle kleuren, op zoek naar de diepste zin van en het ware geluk in het leven. Ze hadden een visioen over een nieuwe wereld van vrede en goedheid en gingen op zoek waar ze die konden vinden. En zij hebben het ontdekt in de eenvoud van het kind geboren uit een eenvoudig volk. God doet wondere dingen met eenvoudige mensen. Dit werd hun duidelijk na een lange zoektocht, eerst bij de machtigen van het volk, maar zij ontdekten al vlug dat macht tot machtsmisbruik, corruptie en oorlog leidt en niet tot geluk en welzijn. En na een lange zoektocht belanden zij op de plek waar eenvoudige mensen samen zijn, uitgesloten door de machten van de wereld maar zorgzaam als herders voor elkaar. Ja daar ontdekken ze hoe die eenvoud bron van goddelijke liefde is. Redding en toekomst voor een verscheurde en getekende samenleving. Eindelijk hebben de wijzen gevonden wat zij zo lang al zochten: de eenvoud van een moeder met haar kind, omringd door lieve en zorgzame mensen (mensen die herderen, die elkaars hoeder zijn). En zij van hun kant voelen zich zo aangesproken dat zij het beste van zichzelf als geschenk geven: een gouden hart, hun bijdrage tot een goede sfeer, en dankbaarheid om al het mooie dat onder mensen mogelijk is (goud, myrre en wierook).

Ook wij worden uitgenodigd om als de wijzen op stap te gaan en de tekenen van deze tijd te ontwaren die ons uitnodigen om goedheid, vreugde en dankbaarheid naar alle  mensen te brengen. Dan wordt het een hartverwarmend nieuw jaar, in de droeve en blijde momenten en dagen die ons te wachten staan. Ik wens het allen van harte!