Driekoningen
Een mooie traditie.
Vele jaren stond Sterzingen met stip in het jaarprogramma van de vormselcatechese in vele parochies. De opbrengst was telkens bestemd voor een goed doel, dichtbij of veraf. De vormelingen van Baasrode zongen telkens een mooi bedrag samen voor onder andere de thuislozen van Poverello ontstaan in Brussel, de Kansarme Jeugd Brugse Poort in Gent, het Vluchthuis De Poort in Sint-Gillis-Dendermonde, een Roemeens schooltje in Humulesti Noi gesponsord door Lutterzele, Moeders voor Moeders in Antwerpen, Baasrodenaar pater Vinck in Congo…

In Appels kennen ze ook een traditie in het Sterzingen. Het Sint-Apolloniakoor zong voor hun zr. Greta Moens in Congo. Ook het Jekokoor ging op stap tijdens de kerstperiode. De vormelingen zongen ten voordele van zwerfkinderen in riolen levend. De kinderwerking organiseerde Sterzingen voor het Pauselijk Missiewerk der Kinderen. In Schoonaarde gingen de schoolkinderen meermaals op pad om te zingen voor een goed doel. De vormelingen van Grembergen zongen voor kwetsbare mensen in de regio: de Tondeldoos, vzw Eindelijk, de Katholieke Vereniging Gehandicapten, WZC Sint-Antonius… Jaarlijks daagden de vormelingen alle dooppeters en -meters uit om het samen gezongen bedrag te verdubbelen. En hoeveel jeugdbewegingen trokken overal niet de straat op, al dan niet voor de eigen werking? Of kwamen talloze groepjes of enkelingen aan de deur bellen om een driekoningenliedje te zingen?

Hoe is Sterzingen ontstaan?

Sterzingen is een internationale Missio-actie voor kinderen. Zij verkondigen, net als de Drie Wijzen, het goede nieuws van Jezus’ geboorte. Tegelijk zamelen ze geld in voor kinderprojecten zoals schooltjes en ziekenhuizen. Missio is een kerkelijke organisatie voor een meer rechtvaardige wereld en wakkert het missionaire in de kinderharten aan. Schoolkinderen, misdienaars, vormelingen… hebben bondgenoten in meer dan honderd landen. Van Colombia tot India, van Ghana tot Zweden: overal trekken Sterzangers de straat op.

De eeuwenoude traditie van het Sterzingen gaat terug tot het bedelzingen in de middeleeuwen. Dat kwam op rond 1460 en verspreidde zich steeds meer vanaf de tweede helft van de 16de eeuw. Lange tijd was bedelzingen bittere noodzaak. Kinderen uit minder welgestelde families gingen rond het feest van de Openbaring - wat wij Driekoningen noemen - van deur tot deur om geld te vragen. Zo droegen ze hun steentje bij in het gezin. Bronnen uit de late middeleeuwen beschrijven deze zangstonden. Sinds de 19de eeuw evolueerde dit bedelzingen naar een traditie waarbij kinderen een liedje zingen en daarvoor worden beloond met snoep of centen. De Sterzangers vandaag met gekroonde hoofden, een draaiende ster, verkleed en soms geschminkt doen net hetzelfde maar dan ten voordele van minderbedeelde kinderen overal ter wereld.

Erkend als werelderfgoed.

UNESCO is een Organisatie van de Verenigde Naties voor Onderwijs, Wetenschap en Cultuur en werd opgericht in 1945. Deze organisatie houdt zich onder andere bezig met de bescherming van tradities tot werelderfgoed. In 2015 erkende UNESCO Sterzingen als Immaterieel cultureel erfgoed (rituelen, getuigenissen, verhalen). Het betekent een erkenning van het engagement van duizenden kinderen en jongeren voor het goede doel én een motiverend duwtje in de rug. Zij zijn de springlevende tekens van een actieve Kerk waarmee een heel oude traditie in ere wordt gehouden.

Corona…wat nu?

De traditie van zingende Driekoningen werd overal verbroken door corona. Maar dat wil niet zeggen dat men bij de pakken moet gaan zitten. Er zijn immers andere manieren om de verbondenheid met leeftijdsgenoten wereldwijd in de verf te zetten. Want solidariteit tussen kinderen uit alle werelddelen blijft belangrijk, nu misschien meer dan ooit! Daarom is een alternatief aanbod uitgewerkt om coronaproof fondsen te verzamelen. Zo wordt het toch nog een onvergetelijke traditie!

- Zing een nummer in het kader van Driekoningen, leg je act vast op video en bezorg deze aan Missio. Daar delen ze het op hun YouTube-kanaal, hun website en hun Facebook-pagina.

- Heb je tijdens de coronacrisis net als zovelen de wandelmicrobe te pakken gekregen? Laat familie en vrienden je sponsoren per gewandelde kilometer. Ga op pad met kroon en ster. En schenk de opbrengst aan een goed doel.

- Zet een Sterzing-spaarpot bij de plaatselijke bakker, slager, buurtwinkel… om een collectie muntstukken te verzamelen.

In ere herstellen.

De laatste jaren liep de opkomst flink terug en dreigt het Sterzingen teloor te gaan. Je moet initiatiefnemers hebben die de kar trekken. Tradities blijven alleen bewaard als mensen dat ook willen. Maar wie weet wordt - als het coronavirus moe gestreden is - Sterzingen in ere hersteld. Met vrolijke kinderen die de Blijde Boodschap van Jezus’ geboorte brengen, die ondertussen veel plezier maken en nog geld inzamelen ook. Een win-winsituatie voor de Sterzangers, de toehoorders en niet in het minst voor kinderen in nood voor wie ze de straat optrekken!.

Agnes De Mulder