Vormsel abt Gerard
Dom Gerard in gesprek met de vormelingen

In Kerk in Dendermonde zijn er twee weekends in september voorzien voor vormselvieringen, die normaal in het voorjaar hadden moeten plaatsvinden…mocht corona er niet anders over beslist hebben. Baasrode, Dendermonde-Centrum, Oudegem-Mespelare, Schoonaarde en Appels kwamen op zaterdag 11 september aan de beurt. Het weekend daarna stonden Grembergen en St-Gillis-Buiten geprogrammeerd. Het is en blijft een heel belangrijk sacrament, waarbij catechisten, vormelingen en vormheer cruciale spelers zijn. Onze kinderen konden de vormheer enkele vragen stellen, waar Dom Gerard van de Dendermondse abdij graag antwoorden gaf.

Waarom heb je gekozen om vormheer te worden ?

Ik heb dat niet zelf gekozen. De ware vormheer is de bisschop. Voor ons bisdom Gent is dat Bisschop Lode. Maar hij kan niet overal tegelijk zijn. Daarom heeft hij aan andere priesters gevraagd om in de parochies te gaan vormen samen met hem en in zijn naam.

Hoeveel kinderen heb je al gevormd ? Heb je al kinderen gevormd in andere landen ?

Dit kan ik moeilijk tellen. Maar toch reeds gedurende meer dan 10 jaar enkele honderden.

Wat is je taak als abt van de abdij ?

De abt van een abdij is de overste van een gemeenschap van broeders. Hij is – zoals de heilige Benedictus, onze stichter dat zegt – de vader van het klooster, bezorgd om zijn medebroeders die hem hebben gekozen.

Ben je jouw geloof in God al eens verloren ?

Echt verloren: neen. Maar soms eens wat onzeker zijn, dat lijkt wel normaal voor elke gelovige. Geloven is een werkwoord en soms werken we ook wel al eens minder goed. Daarom hebben we ook de kracht van de heilige Geest nodig.

Kun je gevormd worden als je niet gedoopt bent ?

Neen. Want eigenlijk maakt het vormsel ons doopsel volledig. We spreken in de vormselviering immers ons geloof en vertrouwen uit in God en Jezus. We doen dit nu zelf, terwijl bij het doopsel onze ouders, peter en meter dit voor ons hebben gedaan. We vragen nu om de bijstand van de Heilige Geest om kracht te krijgen als gelovige mensen in het spoor van Jezus te leven en worden daartoe gezalfd.

Wat gebeurt er met ons tijdens het vormsel?

We geloven dat – nadat we zelf onze geloofsbelijdenis hebben uitgesproken – door de handoplegging en de zalving, de Heilige Geest in ons werkzaam wordt. Daarom zegt de vormheer: “Beste meisje, beste jongen, ontvang de Heilige Geest, de gave Gods.” De heilige Geest is een geschenk van God om ons de kracht te geven als goede mensen te leven naar het voorbeeld van Jezus zelf die alle mensen lief heeft en wil dat allen gelukkig worden.

Waarom moet je catechese volgen?

Hoe kunnen we het geloof leren kennen en gelovige mensen worden, als we hiervoor geen onderricht krijgen? Wat we eventueel over het geloof hebben geleerd, wordt nu nog eens herhaald en vervolledigd. En gelovigen zijn we ook samen in een gemeenschap. Het is dan ook belangrijk dat we ons samen op deze viering voorbereiden.

Wat doet de Heilige Geest eigenlijk ?

Zoals ik al zei: de Heilige Geest wil ons de kracht geven om Jezus te leren kennen en in het spoor van Jezus als goede mens en als gelovige te leven. Als gelovige wordt er veel van ons gevraagd om elkaar lief te hebben, zorg voor elkaar te dragen, voor vriend en vijand. Dit is niet altijd gemakkelijk: maar we mogen erop vertrouwen dat door Gods Geest, de Heilige Geest we er niet alleen voor staan. Hij staat ons bij.

Beste jongens en meisjes: ik hoop dat ik goed naar jullie vragen heb geluisterd. Hopelijk heb ik ze ook goed beantwoord. Proficiat met jullie vormsel.

Jullie vormheer: Dom Gerard