Kerstmis copyright  PVH
Enkele dagen voor Kerstmis maken we graag plaats op de website voor het woordje van Deken Jo naar aanleiding van Kerstmis.
Vervolgens geven we jullie een overzicht van de verschillende kerstvieringen in onze parochie.

December, feestmaand…?

“De feestdagen, ik wou dat ze al ‘gepasseerd’ waren”, hoorde ik de voorbije dagen meer dan één iemand zeggen. Midden de donkerste periode van het jaar, als avonden lang en koud zijn en de nostalgie die rond Kerst zweeft écht voelbaar is, worden velen geconfronteerd met gemis, pijn, verdriet en eenzaamheid… Mensen hunkeren in die dagen naar menselijke warmte en nabijheid!

Wat zoeken wij…?

Want…het leven kan zich hard presenteren. Bij de ene sputtert de gezondheid, bij de andere loopt het huwelijk of de relatie mank. Het ‘levensevenwicht’ en de vrede worden bedreigd. Mij lijkt het dat mensen dit met Kerstmis – meer dan op andere momenten – sterk aanvoelen. We kunnen er immers niet omheen: die dingen zijn heel voornaam. Vaak zijn ze, meer dan het materiële, heel belangrijk en dierbaar voor mensen. Het valt op dat dit meest dierbare vooral met Kerstmis wordt opgezocht, gedeeld en herinnerd…Dat zit ingebakken in onze cultuur, zo lijkt mij. Zou het kunnen zijn dat wij in al ons zoeken naar wat is dierbaar is, uiteindelijk het meest God zoeken die zo discreet is dat Hij zich soms moeilijk laat vinden? Het Kerstekind komt niet met veel ‘toeters en bellen’!

Geloof, hoop en liefde vinden wij…?

Wie met Kerstmis God zoekt in bv. de liturgie, de Schrift, in de gekwetste appellerende mens, kan Hem ontmoeten als een heel nabije God. Hij is onder ons komen wonen. Profeten kondigden Hem aan, schamele herders vonden Hem in een nog schamelere stal: het stalletje van Bethlehem. Wijzen en koningen zochten naar Hem op het aangeven van een ster. De ster van toen heeft eerlijke zoekers geleid naar het mooiste verhaal ooit: het verhaal van een jong meisje dat een baby ter wereld brengt. Een verhaal van een klein kind, dat het geloof, de hoop en de liefde van zoveel mensen is geworden. Een verhaal van engelen en herders die in het veld die zingen: “Gloria in excelsis Deo” – “Eer aan God in den hoge en vrede op aarde aan de mensen van goede wil.” Als we niet alleen met onze ogen naar het kersttafereel kijken, maar ook dieper met ons hart komt het besef, dat in dit kind God zelf bij ons komt wonen…Gods Liefde vinden we in de kribbe. Hij wil ons hart verwarmen en ons genezen van zelfzucht. Ook als is december somber en grauw, het gaat Kerstmis worden en nadien nieuwjaar. Ons hart zal opengaan…en eigenlijk…als we dit weten, beseffen we dat we door de komst van hét Kind nooit meer zo eenzaam zijn als het lijkt.

Kerstmis en Pasen…

Hoe mooi bovenstaande ook moge zijn… als ik eerlijk ben verkies ik ook het licht en de warmte van de lente… Paaslelies en -klokken leiden meer tot vreugde. Want eigenlijk hebben wij, christenen maar één feest: Pasen. Pasen maakt ons tot christenen. Dat is uiteindelijk ook het gene dat we aan de wereld willen vertellen: het verraad en de miserie van Goede Vrijdag zijn niet het laatste. Twee dagen later willen we op de plek gaan staan die het leven écht verlicht… die plek heet ‘Liefde boven alles, Liefde door het kruis, Liefde door Pasen…’

Zoals vaak in onze heilige boeken staat de wereld op zijn kop. Pasen is er niet omdat Kerstmis er is geweest. Het is andersom: we vieren Kerstmis omdat Pasen er is geweest. Als Jezus niet verrezen was en zo de dood heeft overwonnen, waarom zouden we ons dan druk maken over zijn geboorte. Hij zou maar een mensje zijn zoals jij en ik. Kerstmis is er dus dankzij Pasen… Pasen is bijgevolg hét feest van ons, Christenen… en dat valt in de lente!

Maar nu eerst wens ik jullie een zalig en vredevol Kerstfeest!

Wij hopen dat jullie met velen Kerstmis komen vieren in de kerk!

Deken Jo

Kerstvieringen in de Parochie in Dendermonde

Vrijdag 24 december - Vooravond van Kerstmis

Baasrode – St-Ursmaruskerk

17.00 u. Eucharistieviering, opgeluisterd door Peter, Annemie en Hannelore.

Boonwijk - O.-L.-V. van Zwijvekekerk

17.30 u. Eucharistieviering

Grembergen – St-Margaretakerk

18.30 u. Eucharistieviering met medewerking van het Sint-Margaretakoor.

Sint-Gillis Buiten – St-Egidiuskerk

24.00 u. Kerstnachtviering met medewerking van de Sint-Gregoriusgilde en het Sint-Egidiuskoor.

Zaterdag 25 december - Hoogfeest van Kerstmis

Appels – St-Apolloniakerk

09.30 u. Eucharistieviering met sfeervolle muziek.

Lutterzele – St-Lutgardiskerk

09.30 u. Eucharistieviering

Vlassenbroek – St-Gertrudiskerk

10.00 u. Eucharistieviering

Sint-Gillis Buiten – St-Egidiuskerk

11.00 u. Eucharistieviering met medewerking van Viva Voce.

Dendermonde Centrum - O.-L.-Vrouwekerk

11.00 u. Eucharistieviering met medewerking van de Sint-Gregoriusgilde.

Dendermonde Centrum - O.-L.-Vrouwekerk

17.00 u. Eucharistieviering