Pixabay
Op de drempel van het nieuwe jaar wil ik u allen hartelijk dank zeggen voor al uw inzet en fijne bijdragen aan onze parochiegemeenschap in het afgelopen jaar. Er beweegt heel wat op het terrein van de kerkorganisatie. Ook in 2022 gaan we verder op de ingeslagen weg. Samen met God en met elkaar.

Bij het nieuw jaar horen dromen en wensen.

Het is een vurige wens om nog meer mensen te betrekken bij de organisatie en werking van onze parochie. Regelmatig horen we zeggen, dat er in onze parochie een goede en hartelijke sfeer leeft. Deze sfeer, de goede onderlinge band en de zorg voor elkaar worden mede door u allen gemaakt. We kunnen immers alleen maar samen kerk zijn door onze gezamenlijke inzet. En daar willen we verder samen aan werken.

Parochiale viering op Nieuwjaarsdag.

We nodigen u allen van harte uit naar de parochiale viering van zaterdag 1 januari 2022 om 11 uur in de dekenale O.-L.-Vrouwekerk te Dendermonde. Heel het voorbije jaar met lief en leed mogen we weer teruggeven aan God onze Schepper. Voor alle goede en fijne momenten mogen we God danken. Voor alle verdrietige en pijnlijke dagen bidden we God om kracht en troost. En voor alle momenten die moeilijk waren bidden we God om beschermende kracht. Maar we willen Hem ook het nieuwe jaar aanbevelen.

Hopelijk kunnen we na de viering buiten elkaar een gelukkig jaar toewensen en het glas heffen op het nieuwe jaar.

Maria bewaarde alles in haar hart

Het evangelie van Nieuwjaarsdag – het Feest van Moeder Gods - geeft ons  een voorbeeld van een ‘open levenshouding’. Het vertelt over Maria, de vrouw die zich openstelde voor Gods Woord en die de geschiedenis met haar zoon mee aangaat. Opgejaagd tot in een stal om moeder te worden, bezocht door herders die knielen voor haar kind, wanhopig op zoek naar haar kind dat in de tempel verbleef, blijvend bij haar kind dat veel te jong moest sterven aan het kruis. Alle momenten bewaarde zij in haar hart. Voorspoed en tegenspoed aanvaardde zij uit Gods hand en ook in de moeilijkste tijden hield zij uitzicht op heil.

Gelukkig nieuwjaar!

Beste mensen, een nieuw jaar ligt voor ons, als een nog onbeschreven blad. Mogen we alle tijden van dat jaar aanvaarden, de fijne tijden om te genieten, de moeilijkere tijden om te groeien, en om ook daar wat van te maken, en mogen we ook in die momenten heil en voorspoed vinden. Dan zal Gods zegen met ons zijn.

Moge de goede God ons allen behoeden en beschermen en ons rijkelijk zegenen met vrede en alle goeds.

Gebed bij het nieuwe jaar

Bidden we tot de Eeuwige, die ons behoedt:

Dat we, terugziende op de tijd achter ons,

verwondering mogen ervaren dat we er zijn,

over wat we konden betekenen en doen,

en dat we vrede en geduld

hebben met wat we niet konden.

Dat we, ziende naar wat nu is,

niet wegwuiven wat er geleden wordt door anderen,

dat we niet afgestompt raken door wat ons zelf overkomt,

maar dat we er wijzer en rijker van worden

en meer solidair met elkaar;

dat we, uitziende naar wat komt,

ondanks de grote vragen van onze tijd en onze wereld,

blijven vertrouwen in de goede Geest die in zo velen aanwezig is,

dat zij in tallozen het visioen van een nieuwe tijd zal aanblazen.

U, die in de tijd behoedt en behoudt

wat eeuwig is en tot leven strekt,

maak ons zo kwetsbaar als we zijn,

tot medescheppers van U,

die in het verborgene werkt en liefheeft,

eindeloos.

EEN GEZEGEND EN GELUKKIG 2022

Deken Jo en de Dekenale Ploeg.