Mgr. Van Looy
Geloof doet delen

In de Kerk is het reeds sinds vele jaren een traditie geworden om tijdens de maand oktober bijzondere aandacht te hebben voor de missies. Velen onder ons denken bij het woord ‘missie’ spontaan aan één of ander ver land waar religieuzen of priesters naartoe trokken om er te werken voor en met de lokale bevolking. Wanneer ik tijdens een gesprek met vormelingen en hun ouders vraag aan wie of wat ze denken als we het hebben over ‘missie’ of een missionaire activiteit, klinkt heel snel de naam van pater Damiaan. Ik vind dit niet zo verwonderlijk want in 2005 werd pater Damiaan nog uitgeroepen tot grootste Belg en in 2009 werd hij heilig verklaard door paus Benedictus XVI. De levensloop van Damiaan en zijn grote inzet voor de melaatsen op het eiland Molokai blijven ook vandaag nog mensen ontroeren en inspireren.

Missionering en evangelisatie zijn ook hier belangrijk.
Mgr. Van Looy

In een interview voor het campagnemagazine van Missio geeft onze vorige bisschop, Mgr. Van Looy, een mooie omschrijving van wat missie volgens hem is.

“In één zin gezegd is missie het evangelie naar het volk van God, naar de mensen brengen. Voor mij zijn dat álle mensen. We moeten niet enkel denken aan ver afgelegen gebieden, waar ze misschien nog nooit van Jezus of het evangelie hebben gehoord. Missionering en evangelisatie zijn ook hier belangrijk.”

Deze uitspraak van Mgr. Van Looy, die vroeger zelf missionaris is geweest in Korea, daagt ons uit om opnieuw na te denken over wat missie vandaag kan betekenen. Het gaat in 2021 niet meer alleen over verre landen waar we de boodschap van Jezus moeten gaan verkondigen. Blijkbaar kan er ook hier bij ons in Vlaanderen, ja zelfs in onze eigen nieuwe parochie gemissioneerd worden. Wat er moet gebeuren tijdens het missioneren vinden we klaar en duidelijk in het bovenstaande citaat van Mgr. Van Looy, namelijk het evangelie bij alle mensen brengen.

Wanneer ik dit lees komen er bij mij, en misschien ook bij u, twee grote vragen op: hoe kunnen we het evangelie bij alle mensen brengen en, minstens even belangrijk, wie moet dit doen?

Campagnelogo Missiemaand oktober 2021

Een antwoord op de vraag naar wie zich moet bezighouden met missioneren kunnen we vinden in de slogan die de missiemaand dit jaar heeft gekregen.

Geloof doet delen!

Deze campagneslogan wil er ons allemaal bewust van maken dat we als christen een grote geloofsschat hebben, die ons gelukkig maakt: weten dat God elke mens bemint bijvoorbeeld; en het geloof en de overtuiging dat liefde en leven altijd overwinnen.  Zo'n vreugde kunnen en mogen we niet voor onszelf houden!  We moeten er wel over spreken. - Handelingen 4, 20. Zo kunnen we een missionaire kerk worden.

Een uitdaging is dat zeker, want hoe kunnen wij vandaag missionaire christenen zijn?

Pasklare antwoorden zijn er niet, maar tijdens de voorbereiding van bv. het doopsel en vormsel zie ik alvast een mooi missionair gebeuren plaatsvinden binnen onze eigen geloofsgemeenschap.

Mensen gaan dan met elkaar in gesprek rond een bepaald thema. Met veel respect voor ieders mening en persoonlijkheid worden dat telkens mooie en deugddoende ontmoetingen, wat mij spontaan aan een uitspraak van Jezus deed denken. Hieraan zullen allen herkennen dat gij leerlingen van Mij zijt: als ge onder elkaar liefde hebt! (Joh 13,35). Deze woorden worden zichtbaar als we dan op zondag samen het Woord vieren in de eucharistie;

Het evangelie bij alle mensen brengen, zonder enig onderscheid, doe je niet alleen vierend met woorden. Daden zeggen immers zo veel meer. Zij vormen een getuigenis en daar ligt volgens mij de sleutel om vandaag samen een missionaire Kerk te zijn. Het gaat erom dat we als gemeenschap terug de durf ontdekken om aan andere mensen, ook als zij onze geloofsovertuiging misschien niet delen, toch te laten zien en horen welke mooie momenten wij beleven in onze verbondenheid met Jezus. Laten wij allen samen vreugdevol en hoopvol vertellen over de vreugde die wij dankzij ons geloof ervaren. Wij hoeven ons daarbij niet aan de ander op te dringen, maar vanuit wederzijds respect kan zoveel moois gebeuren. Als wij zoals de Emmaüsgangers samen met de verrezen Heer op weg durven gaan en op een blije manier naar álle mensen toe gaan, zullen wij elk op onze manier missionaris van hoop zijn. Een mooie wens en droom voor onze parochie, die we als geloofsgemeenschap samen waar mogen maken.

Deken Jo, met dank aan Mathias voor de aanzet.