Vier avonden van "uit de kunst"
Vier avonden op het snijpunt van cultuur en christendom over schilderkunst, film en muziek.

Uit de kunst:

4 avonden van de bovenste plank!

Cultuur is eigenlijk geen woord. Het is eerder een verzamelnaam voor verschillende kunstvormen. Denk maar aan glasramen, beeldhouwwerken, schilderijen, abstracte kunstvoorstellingen, film, architectuur, theater, voordracht, en natuurlijk muziek.
Tijdens vier avonden ontdekken we hoe kunst ons kan inspireren en op weg zetten in onze geloofsgroei of onze zoektocht naar zingeving.
Je moet niet noodzakelijk alle avonden volgen; wel belangrijk is dat je ten laatste een week voor de avond inschrijft.
Na de inleiding over elk thema is er kans tot uitwisseling. Er is ook een pauze voorzien.

Praktisch:

Locatie: Mariakring (grote zaal), Onze-Lieve-Vrouwkerkplein 8, 9200 Dendermonde

Tijdstip: van 19u30 tot 21u.30 (opgelet: filmavond tot 22u.!), onthaal vanaf 19u.

Kostprijs: gratis. Een drankje dien je wel te betalen.

Info en inschrijvingen: wim@elisabethparochie.be

Begeleiders:

Wim Corbeel, parochie-assistent van de H. Elisabethparochie, verzorgt de filmavond. Walter Van Der Meulen, parochievicaris en aalmoezenier in het Sint-Blasiusziekenhuis, begeleidt de andere avonden.

Jeroen Bosch

Jeroen Bosch, onverdachte spiritualiteit uit de Middeleeuwen

“Den duvelmaekere“ werd hij in zijn tijd (2e helft 15e, begin 16e eeuw) genoemd. Hij vernieuwde de beeldtraditie door fantasievol een nieuwe voorstelling te geven van de gangbare religieuze motieven en symbolen van toen. Slechts 25 schilderijen zijn van hem bekend gebleven.

In de meeste van zijn werken zit een schat aan spiritualiteit verborgen, die ons vandaag nog kan helpen in onze zoektocht naar God. Zijn voorstellingen linken we probleemloos aan de brieven van Paulus. “De marskramer” staat symbool voor de eeuwige tweestrijd in elke mens, tussen ‘ik’ en ‘wij’. “De Heilige Hieronymus in gebed“ is een fascinerend schilderij dat uitbeeldt hoe moeilijk het voor ieder mens is om iemand uit één stuk te worden. In het schilderij “De hooiberg“ ontdekken we dat de middeleeuwse mens in zijn motieven niet zoveel verschilde van de moderne mens. Bosch nam de vele misstanden die hij rondom zich zag op in zijn werk. Zijn taal spreekt direct aan en kan ons helpen ons eigen mens- en Godsbeeld te verhelderen en wijst ons een zekere richting.

Vrijdagavond 4 oktober

Inschrijven voor 27 september!

"Aftermath" movie cover

Aftermath: een film over rouw, vergelding, opstandigheid en vergeving

In deze Amerikaanse dramathriller uit 2017, geregisseerd door Elliott Lester, speelt Arnold Schwarzenegger een opvallend diepgaande rol. Als bouwvakker Roman Melnyk verliest hij zijn vrouw, dochter en ongeboren kleinkind bij een botsing tussen twee vliegtuigen. In wanhoopt trekt hij zich terug uit het normale leven en verdrinkt hij zijn verdriet in alcohol. Ook het leven van luchtverkeersleider Jacob "Jake" Bonanos (vertolkt door Scoot McNairy), die op het moment van de aanvaring alleen dienst had in de verkeerstoren, wordt door het ongeval verwoest. Uiteindelijk komt het tot een confrontatie tussen beiden, met verregaande gevolgen. De prent is gedeeltelijk gebaseerd op waargebeurde feiten.

“Aftermath” is een spannende, soms wat rauwe film. Maar de personages zijn authentiek en het einde is ijzersterk. Na een korte inleiding bekijken we de film. Nadien is er een drankje en tijd voor nabespreking.

Vrijdagavond 20 december (vermits de film op zich anderhalf uur duurt, eindigt deze avond uitzonderlijk om 22u. )

Inschrijven voor 13 december!

Françis Poulenc
Françis Poulenc: moine et voyou (monnik en ploert)

Op 2 februari 1963 stierf de Franse componist Françis  Poulenc aan een hartinfarct. Een slag, gelijkend op één van die korte akkoorden waarmee hij de meeste van zijn werken afsloot. Heel zijn leven had hij gevreesd voor een lange, fysieke aftakeling. Reeds bij leven werd zijn werk overal ter wereld gespeeld en geregistreerd. Zijn gloria is naast de bolero het meest uitgevoerde opus van alle Franse toondichters.

Zijn oeuvre bevat extremen: hij schreef een opera over nonnetjes maar ook liederen over prostituees, een stuk over voetballende monniken maar ook over vrome transgenders. Deze Parijzenaar in hart en nieren was monnik en ploert tegelijk. Niet afwisselend maar binnen dezelfde dynamiek: “Mijn godsdienstige muziek is werelds en mijn wereldse muziek is vroom“. Poulenc kiest niet en zal nooit kiezen. Om het met Oosterhuis te zeggen: hij is noch engel, noch dier. Een levende, een dode, een mens in wind en vuur. Als we eerlijk zijn, bekennen we ons daarin niet?

Vrijdagavond 10 januari 2025

Inschrijven voor 3 januari!

Bach

De Johannespassie, die andere passie…

De Johannespassie wordt soms de enige opera van Bach genoemd, dankzij de dramatische scènes en felle muziek. Op Goede Vrijdag 1724, in de Thomaskirche in Leipzig, klonk de muziek op zijn minst vernieuwend. Het was Bach’s eerste passie, maar zeker geen probeersel in voorbereiding op de latere monumentale Matheuspassie. Het werk was het hoogtepunt van de hele Westerse muziekgeschiedenis tot dan toe. “Die andere passie” is een  meesterwerk.

Al wanneer je het openingskoor hoort, dat de kruisweg levendig verklankt, heb je het gevoel dat je tussen de joelende massa staat, machteloos geschokt door medelijden met Jezus.

De Johannespassie is korter, feller, wellicht spannender dan, en muzikaal even rijk als de bekende Matheuspassie. De uitvoering waar we naar luisteren is vintage Bach. Daar zorgen Philippe Herreweghe en zijn Collegium Vocale voor. We wisselen de muziek af met korte  stukjes toelichting die je helpen nog beter te luisteren.

Een muzikale avond als perfecte inleiding op de Goede Week.

Vrijdagavond 11 april 2025

Inschrijven voor 4 april!