Viva Voce
Herfstconcert ‘Tussen licht en donker’ door Viva Voce, Rik Vercruysse op hoorn en Tim De Knop aan de piano

Op zaterdag 5 oktober2024 brengt het koor Viva Voce onder leiding van Jos Moens samen met hoornist Rik Vercruysse en pianist Tim De Knop een herfstconcert onder de titel ‘Tussen licht en donker’ in de kerk van Sint-Gillis-Buiten.

Viva Voce werd in 1971 opgericht als het Sint-Jozefskoor van de gelijknamige parochie in de Dendermondse wijk Het Keur. Onder leiding van zijn opeenvolgende dirigenten - Mark Goossens (tot 1995), Bert De Jonghe (tot 1999) en Jos Moens - groeide het uit tot een concertkoor, dat heel wat indrukwekkende uitvoeringen op zijn palmares heeft staan, onder meer samen met de Niederdeutsche Kantorei van de Duitse partnerstad Nienburg, met Dynamic Symphonic Band, met Vier op ‘n Rij en met talrijke andere koren als Capella Vocale, jeugdkoor Keurioso, vocaal ensemble Similare en het koor Cantamabile uit Hamme. Recent was er nog de creatie van ‘Waar de Dender mondt’ van componist Dietrich Van Akeleyen met het DSO kamerorkest.

In 2007 promoveerde Viva Voce tijdens de provinciale koorzangtoernooien naar eerste afdeling. Tijdens het koorzangtoernooi van 25 januari 2015 kon het koor zijn klassering in eerste divisie bevestigen.

Op 18 en 19 oktober 2014 nam Viva Voce deel aan de uitvoering van de Queen Symphony van Tolga Kashif in een organisatie van Dynamic Symphonic Band. In september 2016 zong het koor mee in drie uitvoeringen van de Carmina Burana van Carl Orff onder leiding van Geert Baetens. Met hetzelfde orkest werd in oktober 2018 de creatie van muziektheater ‘Anna’ gebracht.

Dat Viva Voce niet bang is om eens wat anders te brengen, bewees het in 2023 tijdens het concert ‘I got Rhythm’ in samenwerking met Medimuze. In december van datzelfde jaar zong het mee in het kerstconcert XMasXL ‘Puccini tot nu’ in Sint-Niklaas. En in januari 2024 nam Viva Voce deel aan het vuur- en lichtfestival Wintering in zijn thuishaven het Keur in Dendermonde.

Het koorprogramma bevat muziek uit de periode van romantiek tot heden met werken van onder meer Gabriel Fauré, Felix Mendelssohn Bartholdy, Josef Rheinberger en Ola Gjeilo. Alle werken zijn geïnspireerd op typische herfsttaferelen: van een boswandeling tussen verkleurende bladeren tot de jacht. De koorwerken worden afgewisseld met kamermuziek voor hoorn en piano, perfect bij dit thema aansluitend.

Herfsterstconcert ‘Tussen licht en donker’

Viva Voce o.l.v. Jos Moens

Rik Vercruysse, hoorn

Tim De Knop, piano

Zaterdag 5 oktober 2024 om 20.00 u.

Sint-Egidiuskerk (Sint-Gillis-Buiten) Sint-Gillis-Dendermonde

Voorverkoop: 12 EUR; kassa: 15 EUR; -12 jaar: gratis

Kaarten bestellen: Tel 052/223114 of kaarten@viva-voce.be

Na het concert biedt Viva Voce een glaasje aan in de kerk.